transport caini, transport catei, transport caini international, transport catei international, transport pisici, transport pisici international, transport animale, transport animale de companie, transport caini anglia, transport caini germania, transport caini olanda, transport caini franta, transport caini belgia, transport caini pret, transport pisici germania, transport pisici anglia, transport animale anglia, transport animale germania, transport caini romania

Ghid Online pentru Offline :-)
Aboneaza-te acum la newsletter-ul "ArtSpirit"!

Prima pagina Flux RSS
Iubirea nu este un targ: te iubesc pentru ca ma iubesti, iubirea este o certitudine: te iubesc pentru ca te iubesc. (Liviu Rebreanu)

Afacerile din constructii, mici sau mari, pot gasi aliati de incredere

Este greu sa faci totul singur ca firma in domeniul constructiilor, mai ales pe o piata cu suisuri si coborasuri, in care trebuie sa iti gestionezi foarte bine toate resursele pentru a pastra un nivel cat mai bun de profitabilitate - esenta oricarui [...]

mai mult







Amenajarile interioare cu tavan polistiren, o nota de eleganta pentru casa ta

In ultimii ani utilizarea polistirenului in amenajari interioare a capatat o popularitate foarte mare. Acest material nu este utilizat numai pentru a reda farmecul de odinioara al caselor vechi, dar este si o solutie foarte buna pentru constructiile [...]

mai mult



Generatoare de curent pentru spatii de birouri - solutia de rezerva

Exista multe IMM-uri in Romania, printre care companii medii care activeaza in diverse domenii si care au cel putin o echipa de cateva persoane cu activitate de birou, eventual in paralel cu alte departamente. Poate fi vorba de firme din IT&C, de [...]

mai mult



Platforma de cumparare bitcoin Romania sau piata monetara a viitorului

Piata muncii a trecut printr-o adevarata revolutie in ultimul timp. Schimbarile sunt menite sa urgenteze angajarea, fiindca nevoia de mana de lucru cunoaste o dinamica fara precedent. In timp ce angajatorii au nevoie de salariati bine pregatiti, oamenii [...]

mai mult



Nu te mai stresa atat sa te imbolnavesti, noi, AGS cumparam electronice cu plata pe loc!

Stiu ca ti-e greu! Ai impresia ca noi, cei care avem bani si ii scoatem sa ii dam cu imprumut sau cand tu vii cu obiectele de valoare la amanetat am fost bogati de cand ne stim, adica de la nastere.Nu este asa! Munceste omul toata viata, pune pe roate o [...]

mai mult



Masajul Tantra - o călătorie incredibilă, de neuitat, pentru corp și minte

Atunci când cineva aude cuvântul Tantra, adesea se duce cu gândul direct la sex. Și la promisiunea unei sexualități sacre, a masajelor erotice sau a tehnicilor prin care se urmărește obținerea a mai multă plăcere... Tantra este [...]

mai mult



Vanzari si marketing cu ajutorul serviciilor de call center

Pentru consumatori, call center este acel serviciu de relatii cu clientii unde suni de obicei cand ai o problema, o neclaritate sau pur si simplu ai nevoie de o informatie. De obicei exista call center la orice furnizor de servicii (financiare, de [...]

mai mult



De ce este recomandat un sistem de incalzire prin pardoseala?

Pentru a putea avea confort si pe timpul iernii este necesar ca locuinta in care stam sa fie dotata cu un sistem de incalzire cat mai performant. Sistemul de incalzire prin pardoseala este in acest moment unul dintre cele mai utilizate sisteme pentru [...]

mai mult



Arta si eficienta in productie audio - video

Vedem la TV si online / ascultam la radio o multime de spoturi audio - video si respectiv audio, cu diverse scopuri - de obicei de informare pura sau de informare in scop publicitar (promovare). Unele productii ne sunt pe plac prin importanta mesajului. [...]

mai mult



Cel mai bun producator paleti plastic

Umezeala compromite totul. Nu este neaparata nevoie sa intre apa in depozit, sa fie compromise produsele pentru care s-a muncit atat de mult si care valoreaza enorm.Sa ne gandim la faina! Din ea facem painea cea de toate zilele, covrigii hranitori, dar [...]

mai mult



Degeaba mai plangi...

Trecerea in nefiinta a unei persoane dragi ne doare dincolo de cuvinte. E greu sa descrii cat de dezradacinat te simti, cand iti mor parintii care te-au iubit dintotdeauna neconditionat si au fost scuturile tale in fata greutatilor si nedreptatilor [...]

mai mult



Optimizarea SEO - pariul care trebuie neaparat castigat in e-commerce

Daca ai un magazin online sau daca planuiesti sa lansezi unul, trebuie sa stii ca optimizarea SEO este probabil cel mai important pariu ce trebuie castigat in aceasta aventura e-commerce. Trebuie desigur sa rezolvi multe alte nevoi, insa de SEO poate sa [...]

mai mult






Sufletul de cauciuc - expoziţie la Muzeul Triennale di Milano, 21 iunie - 24 iulie 2011

Pirelli îşi dezvăluie "sufletul de cauciuc" în cadrul unei expoziţii al cărei curator este Fondazione Pirelli, găzduită începând cu 21 iunie şi până pe 24 iulie 2011 de către Muzeul Triennale di Milano.

“L’anima di gomma – Estetica e tecnica al passo con la moda” (“Sufletul de cauciuc. Estetică şi Tehnică în pas cu Moda") este titlul expoziţiei care înfăţişează istoria îmbrăcăminţii Pirelli şi a publicităţii făcute acesteia prin lucrări de artă originale şi instalaţii multimedia, din momentul întemeierii companiei, de la sfârşitul secolului XIX, şi până astăzi.

Peste un secol de industrie şi cutume sociale, remarcabil prin cercetare aplicată pe materiale şi procese, care caracterizează toate activităţile Pirelli, este ilustrat de patru spaţii de expunere: unul dedicat mersului (tălpi şi călcâie de cauciuc), unul îmbrăcăminţii (îmbrăcăminte pentru exterior şi impermeabile), unul mării (costume de baie şi alte produse pentru plajă şi apă) şi unul dedicat Pirelli PZero, proiectul curent al Pirelli axat pe aplicarea designului industrial la articole de îmbrăcăminte.

Cauciucul joacă rolul principal şi, sub forma unei mici sfere multimedia, ghidează vizitatorul prin expoziţie, ilustrând proprietăţile unui material care, prin diverse procese, este transformat în anvelope, fire elastice, materiale şi obiecte.

Începând cu arborele caucciù, "arborele care plânge", al cărui cauciuc a fost folosit de maiaşi încă din anii 500 e.n., primele trei spaţii de expunere sunt dedicate trecutului, folosind reprezentări multimedia inovatoare şi arătând pentru prima dată de la recuperarea şi restaurarea lor schiţe originale de publicitate din secolul XX pentru Pirelli, semnate de nume de top în materie de design grafic şi fotografie, recunoscute pe plan naţional şi internaţional: Jeanne şi Franco Grignani, Alessandro Mendini, Bruno Munari, Ugo Mulas, Ermanno Scopinich şi alţii.

Acest material, care constituie o mostră de lucru importantă şi care este conservat în Arhivele Istorice ale Fondazione Pirelli, va fi arătat în public pentru prima dată după ce a fost recuperat şi restaurat cu atenţie. Va fi o "premieră" pentru că în urma activităţii arhivistice s-a descoperit recent chiar o reclamă din 1952 cu Marilyn Monroe care poza în costume de baie din Lastex, o fibră elastică din acea vreme produsă exclusiv de Pirelli. Aşadar, ultimul salon este dedicat proiectului actual Pirelli PZero.

Aceste spaţii găzduiesc imagini înfăţişând tehnologia, inovaţia şi comunicarea specifice Pirelli, toate acestea dovedind schimbul continuu de cunoştinţe dintre diversele zone de producţie: de la anvelope la impermeabile, de la tălpi de cauciuc la cizme, de la costume de baie din fibre elastice la bonete pentru duş şi toate celelalte articole care au însoţit generaţii întregi atunci când visau, pregăteau sau îşi petreceau vacanţele la malul mării.

Expoziţia a fost inaugurată astăzi de către Preşedintele companiei şi fundaţiei Pirelli, Marco Tronchetti Provera şi de către Preşedintele Triennale di Milano, Davide Rampello, împreună cu Germano Celant, Alessandro Mendini la care s-a adăugat şi un comentariu video din partea lui Umberto Eco.  "Actul expoziţional- a comentat Germano Celant - a cunoscut o schimbare de la o colecţie de obiecte expuse şi ilustrate "ca într-un muzeu" la o punere în scenă specifică, la o expunere care este o comunicare pur non-materială, alimentată prin mijloace media foarte tehnologizate". "Nu există obiecte, ci reprezentări care ne pot îndrepta atenţia de la aspecte tangibile ale modei la nivelul visurilor: o imagine-portret a modei", a comentat Umberto Eco, subliniind că "astăzi, totul este multimedia şi în acest fel poate fi chiar frumos să te uiţi înapoi spre trecut".

Cele trei saloane dedicate trecutului au la bază campaniile publicitare ale acelor vremuri trecute şi sunt concepute conform cu două direcţii: prima este direcţia istoric-iconografică - expunerea unor lucrări de artă publicitară originale din anii 1910 până în anii 1950, în timp ce cea de a doua direcţie este cea tehnologică, cu o serie de instalaţii multimedia care permit privitorului să retrăiască campaniile publicitare ale trecutului într-o lectură contemporană.

Între acestea se numără o animaţie după reclama lui Bruno Munari din 1953 pentru talpa Coria (aflată de asemenea şi la MoMa în New York), precum şi o animaţie după şedinţa foto realizată de Ugo Mulas pentru impermeabile şi ţinută deasupra zgârie-norului Pirelli, una din clădirile simbolice ale Milanului. În salonul dedicat mării, vizitatorii, întâmpinaţi de o mărturie excepţională a costumelor de baie din fibre elastice (Marilyn Monroe, din 1952), se vor simţi scufundaţi vizual în mare, putând vedea plutind deasupra lor câteva şalupe Pirelli, în timp ce tineri şi tinere se aruncă în mijlocul valurilor purtând, evident, costume de baie, ochelari şi înotătoare Pirelli.

Un salon întreg este dedicat consultării atât analogice, cât şi digitale a bogatului patrimoniu de imagini, cataloage, postere, reviste şi materiale video Pirelli care compun o istorie a comunicării în Italia şi în lume. O consultare atât analogică, cât şi digitală, graţie instalaţiei multimedia de tip "arhivă controlată manual" produsă de NABA (Noua Academie de Arte Frumoase din Milano). De asemenea, publicul poate vedea pentru prima dată şedinţe foto integrale pentru campanii publicitare, inclusiv imagini de culise.

Salonul dedicat articolelor de îmbrăcăminte PZero de la Pirelli este ocupat în locul acestora de o instalaţie interactivă care măsoară 14 metri, prin intermediul căreia vizitatorul devine protagonistul unui univers imaginar de gesturi, mişcări şi acţiuni reprezentate în opalescenţa unei lumi onirice. Moda nu este fizică, fără substanţă. Produsele se estompează în dorinţe şi viziuni. Imaginile care apar în acest cadru generos ne vorbesc despre o lume care apare bi-dimensională, în care întrezărim fulgurant oameni şi obiecte. Sfera de cauciuc intră în scenă şi conferă acestei lumi proprietăţile sale incredibile care ne permit să facem lucruri care par imposibile.

Intrarea este liberă.

Expoziția este deschisa de marţi până duminică, de la ora 10.30 până la 20.30 și de joi până vineri între orele 10.30 - 23.00

Amenajare şi planificare multimedia: N!03

Planificare architecturală: Federico Colletta, CO3 architetti associati


"SUFLETUL DE CAUCIUC" văzut de Germano Celant

Termenul "cauciuc" evocă un material a cărui identitate principală se manifestă într-o pletoră de produse, aproape devenind densitatea enigmatică a obiectului însuşi, graţie faptului că adaptabilitatea sa misterioasă angajează într-un grad remarcabil de mare simţurile noastre vizual şi tactil. Este corelat cu importanţa pozitivă a funcţiilor de extindere şi protecţie, de rezistenţă şi consistenţă într-atât, încât acoperă un domeniu larg de servicii şi situaţii. Caracterul său originar lichid poate, de altfel, fi văzut în caracterul solid al obiectelor şi lucrurilor care au o integritate materială elastică şi trepidantă, solidă şi îmbietoare, permeabilă şi impermeabilă în acelaşi timp, aproape vie. Existenţa sa se articulează ca o fluctuaţie perpetuă şi compactă, unduitoare şi rătăcitoare care se poate înscrie şi în contextul carnalului, unde privirea este mereu forţată să zăbovească pe suprafaţa corpului, aici pe suprafaţa produsului industrial.

Devenim conştienţi de cauciuc numai prin intermediul percepţiei vizuale, dedesubtul suprafeţei unui obiect sau lucru în genere. Iar această percepţie răzbate spre şi este adusă la semnificaţie în frumuseţea manifestării sale epidermice sau a splendorii parcă similare pielii, fie că se materializează într-o talpă sau o umbrelă, un impermeabil sau cască de înot. Ceea ce contează este consistenţa sa seducătoare şi asemănătoare mierii care evocă o delicateţe pasageră şi senzuală, unde suprafeţele sunt transformate în dorinţe sau o densitate care se închide şi deschide în funcţie de solicitările şi stimulii externi.

Şi pentru că modalităţile de apariţie a cauciucului sunt atât de felurite, nici o imagine nu poate reda identitatea sa, deoarece fluiditatea carnală sau materială nu poate fi conţinută într-un singur corp, ci trebuie să se refere la variabilele infinite şi concrete ale adaptabilului şi ale stării lichide. De fapt, corpul de imagini care îl are în vedere, constituit într-o vizualizare care trece de la poster la reclamă, de la film la expoziţie, intenţionează numai să transforme o non-consistenţă într-o consistenţă, sau mai degrabă să confere celei din urmă un statut de realitate unică, forma şi figura unui produs. Şi pentru că datul originar este trecător, identitatea cauciucului nu poate fi atribuită unui anumit peisaj de lucruri sau obiecte sau altuia, ci trebuie afirmat ca fiind incertitudinea însăşi care ne împiedică să îl fixăm într-o anumită stare sau în alta. De aici se trage experienţa, poate fundamentală, a unei afectări senzuale care este perpetuu prezent-absentă în supunerea faţă de percepţie şi atingere.

Dorind acum să împărtăşim sensul acestui protagonist industrial, în care substanţa caută să se prelungească într-o epifanie a vieţii contemporane, provocarea esenţială nu mai poate continua să fie sugerată prin deificarea obiectelor şi lucrurilor cărora le conferă corporalitate, ci aceasta trebuie să găsească o dimensiune care merge dincolo de percepţia fizică tradiţională. Un teren de înţelegere şi viziune în care obiectele se pot completa pe ele însele prin acţiuni suplimentare şi acţiuni de un ordin diferit, unde prezenţa lor concretă lasă loc interpretării.
 
“L’anima di gomma” caută să facă tocmai aceste lucruri, reunind dimensiunile imaginative ale locutorilor, artiştilor grafici, realizatorilor de film, designerilor vizuali şi artiştilor care au contribuit la evocarea cauciucului, articulându-l prin dimensiunea virtuală a mesajului, şi astfel prin funcţionalitatea simţurilor, nu a materialului. Explorarea are aici loc nu pe suprafaţa lucrurilor şi obiectelor, ci înăuntrul sufletului materiei care le constituie.

Dar ce înseamnă suflet? Este principiul non-material care se ataşază de corp. O entitate care are legătură cu o sumă anumită de operaţii şi evenimente, fizice şi spirituale, care constituie manifestarea unei fiinţe. Ceva care constituie corpul însuşi, însă nu limitele sale materiale. O substanţă cu o realitate proprie care, în cazul subiectului ales, reprezintă activităţile "mentale" şi "vizuale" care redau valorile sale, unde acestea sunt oferite drept garanţi ai sensurilor, schimbându-se de-a lungul timpului şi istoriei.

Apar apoi sub privirea vizitatorului aflat la “L’anima di gomma”, expoziţie curatoriată de Fondazione Pirelli, producţiile imagistice ale unor artişti individuali creatori care au urmărit, privind înainte, descifrarea acestui material, de la descoperirea arborelui de caucciù, mereu mergând mai departe în imersiunea sa în lume, schimbând producţia industrială, însă şi acţiunile şi obiceiurile noastre vestimentare. Ceea ce expoziţia încearcă să comunice nu este atât produsul ca joc metamorfozant al imaginaţiei creative care, de la începuturile secolului XX, a luat forma schiţelor şi fotografiilor, a textelor şi viziunilor pentru reclame şi nici nu încearcă să documenteze impactul informaţional pe care cauciucul l-a avut asupra mass-mediei, de la ziare la reviste, stabilind o corelaţie între scris şi produsul industrial pe baza legăturilor acestuia cu viaţa de zi cu zi.

De fapt, logica expoziţiei de la Triennale di Milano actualizează încă şi mai mult modalităţile de "expunere", acea expunere care a început cu expoziţiile universale ale secolului XIX, ale căror intenţie a fost promovarea, estetică şi economică, a unei identităţi naţionale, implementată printr-un proces de comunicare şi prezentare alimentate de către o accelerare şi intensificare perceptuală a experienţei fizice şi mentale din partea vizitatorului. Un tip de proiecţie care, pe parcursul secolului trecut, a fost martor la o accelerare virtuală şi mai mare a mesajului "expus" şi la o reducere fizică a produsului. Cu o evoluţie sistematică, expunerea a cunoscut o schimbare de la colecţia de obiecte expuse şi ilustrate "ca într-un muzeu" la o punere în scenă specifică, la o expunere care este o comunicare pur non-materială, alimentată prin mijloace media foarte tehnolohizate. “L’anima di gomma” oscilează între aceste opţiuni extreme de expunere ceea ce face ca vehiculul comunicării, de la poster la film, de la proiecţii bi-dimensionale la medii sinestezice, să fie un instrument de informaţie pură, de conştiinţă pură.
 
Astfel, prezenţa obiectului "arheologic", cum ar fi vechiul impermeabil sau anvelopa, costumul de baie sau umbrela din alte vremuri, nu este folosită aici ca un element al memoriei, ci lasă loc pentru "reprezentarea" sa.  Soliditatea sa imitativă, de la Giuseppe Cappadonia la Giorgio Dabovich, la Bruno Munari la Alessandro Mendini şi până la animarea fotografiilor făcute de Mulas şi la instalaţia interactivă realizată de Studio N!O3, substituie astăzi repetarea produsului original şi chiar serveşte la consumarea acestuia.
Mergând prin expoziţie, se pot percepe multiplicităţile şi variaţiile unei identităţi care divid diverse obiecte în câte multiplicităţi şi variaţii există. Însă continuitatea subsidiară a unui semn rămâne, totuşi, înţeleasă. Iar dacă contribuţiile grafice şi fotografice, textuale şi cinematice schimbă obiectul, acestea evoluează odată cu pasul constant al noilor tehnologii, o cale susţinută de o strategie unificatoare care a existat şi există prin flexibilitate, multiplicitate şi subtilitate. Aşa cum este cauciucul.


"SUFLETUL DE CAUCIUC" văzut de Umberto Eco

O expoziţie care începe cu un corpus de lucrări istorice. Şi care caută un limbaj actual, contemporan pentru a-l descrie. În nici un caz o contradicţie. De fapt, este cât se poate de normal ca o expoziţie care conţine, de pildă, un exponat ce ţine de olăritul grecesc să fie una dedicată arhitecturii moderne. Totuşi, există o diferenţă între conţinut şi recipient. Aici avem o colecţie de instrumente de publicitate şi comunicare în cadrul altui instrument de comunicare, acela al expoziţiei “L’anima di gomma – Estetica e tecnica al passo con la moda” ("Sufletul de cauciuc. Estetică şi Tehnică în pas cu Moda"), dar cu mica diferenţă că, de-a lungul istoriei publicitare a Pirelli pe care o vedem aici, ceea ce se afla la dispoziţia noastră atunci era imaginea pe postere sau alte reclame, expuse acum în cadrul unui recipient multimedia. De fapt, în zilele acestea totul este multimedia iar în acest fel, a privi înapoi spre trecut poate fi chiar plăcut.

Sunt câteva lucruri de spus în legătură cu aceasta. Primul este legat de faptul că, în concepţia foarte multor oameni, moda este ceva tangibil, fizic - ţesătura, ceva ce ţine de obiecte şi lucruri. În această expoziţie cu totul intangibilă, una alcătuită din imagini, istorie şi interpretare, vedem nu portretul modei, ci un portret al imaginii modei. Şi tocmai în acest aspect vedem noutatea acestei prezentări. Multe dintre aceste articole vestimentare sau costume de baie ar avea un aspect ponosit dacă s-ar păstra într-un muzeu, cam ca atunci când cineva vizitează un muzeu care expune îmbrăcăminte din secolul XVI. Dar imaginea modei renascentiste pe care Carpaccio ne-o transmite în portretele sale de curtezane este ceva cu totul diferit. Aceasta prinde viaţă şi ne vorbeşte şi permite ochilor noştri moderni să înţelegem mai bine istoria. La fel se poate spune şi despre reclamele şi designul grafic al acestei expoziţii, ceea ce ne aduce la un alt aspect.

MoMa a inclus Olivetti Lettera 22 ca fiind una din cele mai frumoase sculpturi ale secolului XX. În mod analog, în viitorul nu atât de îndepărtat, când vom vorbi despre arta din perioada din urmă a anilor 1900, vom vedea că multe reclame au fost mai inovatoare şi că au dat dovadă de mai multă creativitate decât multe picturi.

Celălalt aspect care mă intrigă pe mine cel mai mult este că uneori reclama este mai veche decât obiectul. În schimb, alteori, poate că obiectul este mai vechi decât reclama. Vă voi da un exemplu: din cantitatea enormă de lucrări expuse, am ales două imagini tipice pentru campaniile publicitare Pirelli, imagini care promovează produsul Tacco Stella, cu elemente similare ilustraţiilor romanelor umoristice ale anilor 1920, cum ar fi “Cretinetti e Beoncelli”. Ei bine, aceste imagini sunt vechi iar astăzi poate că nici nu le-am mai accepta. Însă lucrul pe care încearcă să-l vândă, anume călcâiul de cauciuc, încă există şi este folosit. Să privim la două imagini minunate din reclamele realizate de Jeanne Grignani pentru impermeabile. Graţie designului lor, impermeabilele ca atare sunt puţin demodate, însă eleganţa imaginilor este cât se poate de la modă. În alte exemple chiar, atât obiectul, cât şi imaginea sunt deopotrivă moderne.
 
Aşadar, această reclamă trezeşte câteva gânduri interesante despre modă, despre prezentarea stilului şi despre forma cutumelor legate de şi a reflecţiilor despre consum din zilele moderne. Lipsesc două lucruri din expoziţie pe care aş vrea să le reliefez. Ştiu, nu este vina dvs., pentru că nu dvs. le-aţi produs. Totuşi, expoziţiei îi lipsesc trenciurile lui Humphrey Bogart şi al Locotenentului Colombo. Poate că veţi spune să aţi putea să le recreaţi. Ar fi o idee foarte bună, dacă reuşiţi să ajungeţi la un acord cu producătorul tradiţional al trenciurilor în stilul Bogart. Cât despre Colombo, trenciul său vechi şi abuzat sugerează o idee de viaţă lungă şi stofă durabilă. Şi aceasta este, de asemenea, o valoare de luat în considerare.

Dar să ne întoarcem la imagini. Expoziţia cuprinde lucrări ale unor artişti grafici, designeri şi fotografi care au început să lucreze pentru Pirelli încă de când erau foarte tineri şi prin urmare încă nu celebri. Iar instalaţiile multimedia în care creaţiile lor au fost reinterpretate par să sugereze o punte între un limbaj al trecutului şi limbajul viitorului - o idee originală, contemporană. Deşi mărturisesc că am îndoieli serioase cu privire la longevitatea mijloacelor multimedia în comparaţie cu forţa materialelor grafice ale campaniilor publicitare istorice. În zilele noastre, artiştii multimedia au între 20 şi 30 de ani, sunt creativi şi conectaţi la timpul lor. Dar atunci când vor ajunge la vârsta de 60 de ani, tehnicile media vor fi evoluat atât de mult, încât este probabil că nu vor mai putea ţine pasul. Cu alte cuvinte, evoluţia frenetică a tehnologiei scurtează media de viaţă a unui artist.

Mai este un ultim aspect al expoziţiei care merită consideraţia noastră. După cum am spus deja, nu există obiecte, ci numai reprezentări care ne pot îndrepta atenţia de la aspecte tangibile ale modei la nivelul visurilor. Într-adevăr, moda evocă şi produce visuri, mai ales acum. În secolele XVI şi XVII, când stilurile s-au schimbat, şi au făcut-o încet, moda a urmărit o schimbare ce s-a produs, de fapt, în oameni înşişi. Astăzi, lucrurile stau puţin diferit. Nu trebuie decât să urmăreşti un spectacol de modă pentru a vedea cum producătorii vestimentari sunt forţaţi să apară cu modele şi stiluri noi în fiecare an, poate chiar să apeleze la un stil din urmă cu cinci ani, apoi revenind la unul cu cinci ani mai târziu. Relaţia cu piaţa şi cu consumatorul este teribil de artificială şi chiar trecerea timpului devine o ficţiune. De pildă blugii uzaţi. Cândva aveau farmecul unei îmbrăcăminţi adevărate, a ceva purtat mult timp, evocând ideea de familiaritate şi folosire în trecerea lentă a anilor. Astăzi, ei sunt vânduţi deja cu aspectul de a fi uzaţi. Ficţiune, fals. Îţi dă de gândit, exact ceea ce această expoziţie ne îndeamnă să facem.

 

PIRELLI ŞI MODA

Pirelli are o istorie vestimentară şi o carieră în lumea modei cu o tradiţie de mai bine de un secol. Ca linie de afaceri, a început în 1873, la un an după ce compania a fost înfiinţată, cu primele sale articole tehnice din cauciuc. Deja în 1877 produsele sale numite "articole de îngrijire şi mercerie" erau disponibile pe piaţă. Acestea includeau şi îmbrăcăminte impermeabilă: tălpi, călcâie şi galoşi de cauciuc, precum şi bonete pentru duş şi "inele de baie plutitoare". Deşi spiritul predominant era cel al funcţionalităţii şi practicalităţii, nu lipseau nici eleganţa şi stilul, după cum este dovedit prin selecţia graţioasă de pelerine de damă de la Pirelli. Şi tehnologia era o caracteristică perpetuă a produselor companiei care a brevetat prima anvelopă în anul 1901. Anii 1920 au fost martori la dezvoltarea unui nou tratament pentru ţesăturile impermeabile iar în anii 1930 a început producţia de "Lastex", un fir de latex rezistent, elastic care era destul de subţire pentru a fi ţesut ca un fir normal. Însă articolele vestimentare Pirelli au cunoscut un real succes abia în anii de după al doilea război mondial.

La începutul anilor 50 a fost introdus pe piaţă un nou tip de talpă sintetică. Coria, "talpa pentru un mers modern", îmbina calităţile pielii şi ale cauciucului: uşoară, rezistentă, impermeabilă şi cu un preţ moderat.  Apoi au apărut modele diverse pentru a corespunde diverselor tipuri de mers cu diverse tălpi şi suprafeţe de contact: Accademica, Alpina, şi Aprica, pentru munţi, şi Belpasso, Viavai, sau Lungarno pentru mers pe suprafaţă plană. Pentru cei cărora le plăcea să meargă cu un pas mai săltăreţ exista Ripple: "merge în locul tău". Pentru cei mai preocupaţi cu aspectul exista Levanto, o talpă care alterna elegant porţiuni transparente şi pline.
 
Începând cu perioada de după 1945, Pirelli a deshis calea şi în articole vestimentare gata de purtat. În Arona, compania a deschis o nouă fabrică de producţie pentru impermeabile şi pelerine. Cercetările întreprinse în legătură cu materialele au produs brevete uimitoare. Acestea au fost vizibile în inovaţiile pe care compania le-a adus pe piaţă în materie de ţesături impermeabile: "lâna elastomerizată" care conţinea straturi fine de cauciuc sintetic vulcanizat şi natural între două straturi de bumbac pline cu aer; articolul "sportiv", lână ţesută cu cauciuc catifelat, şi "lâna cauciucată", obţinută prin prelucrarea a două tipuri de lână cu un tratament special.

Lastex, botezat în campaniile de promovare ale companiei drept "o minunăţie de fir", este folosit în producţia de corsete şi costume de baie care îmbunătăţesc formele feminine, fiind în acelaşi timp practice şi confortabile. O confirmare adecvată a venit dintr-o sursă excepţională: în 1952, Marilyn Monroe, pe atunci un model foarte frumos şi o actriţă care încă nu cunoscuse succesul, a pozat în reclame pentru costumele de baie făcute cu firul de Lastex al Pirelli. În timpul anilor de creştere economică, produsele de cauciuc ale Pirelli au funcţionat ca accesorii pentru vacanţele la mare ale italienilor: măşti de înot, înotătoare, aparate de respirat sub apă, costume de scufundat, bonete de baie, jucării gonflabile, saltele de apă, bărci şi şalupe gonflabile.  Pirelli era sinonim cu marea - cu multiplele sale aspecte, inclusiv navigarea. 

Sigla Pirelli de pe articolele destinate navigării era realizată din material rezistent la apă. În 1971, în cooperare cu designerul de modă Eva Sabbatini, a fost lansat un nou material - "Dova", o ţesătură impermeabilă care îmbina rezistenţa la rupere cu o delicateţe sporită, fiind folosită de Sabbatini într-o serie de modele (pentru bărci cu motor, yachturi, ski acvatic) remarcabile pentru stilul lor futurist, pentru uşurinţa de purtat în activităţi sportive şi pentru rafinament.  Toate cele de mai sus exemplifică felul cum Pirelli a folosit tehnologii originale pentru a crea articole vestimentare elegante şi de calitate. Chiar şi astăzi, acestea sunt caracteristici care disting Pirelli PZero, brandul pe care l-a imaginat în urmă cu 125 de ani, urmând calea producţiei primului impermeabil cauciucat şi un proiect de design industrial animat de un zel al experimentării în care ingineria şi performanţa găsesc o dimensiune care se poate spune că exercită o fascinaţie anume.

 

PIRELLI, FONDAZIONE PIRELLI ŞI CULTURA

Pirelli este o companie care ocupă o poziţie de top în istoria culturală a lumii de afaceri italiene, clădită pe cercetare, calitate, inovaţie, internaţionalism: elemente care i-au asigurat statutul de promovator al unor progrese importante în domeniile industriei, designului şi comunicării de afaceri, fiind unul din pilonii modernizăriii ţării. De-a lungul timpului, Pirelli a devenit un adevărat simbol al zelului lombard, ghidat de valori ca solidaritate socială, modernitate şi credinţă în progres. În acest context, Pirelli a fost mereu conştientă de importanţa relaţiei dintre lumea antreprenoriatului şi lumea artei şi, ca atare, este perpetuu implicată în activităţi şi iniţiative ce au ca scop să aducă aceste lumi mai aproape una de cealaltă. A păstra o relevanţă culturală în cadrul economiei unei companii înseamnă a recunoaşte capacitatea sa de a produce valoare prin exercitarea unei influenţe pozitive asupra contextului în care acţionează şi prin sistemul dens de relaţii pe care le generează. Validarea elementelor culturale în formarea unei "identităţi de afaceri" este, aşadar, un factor esenţial în relaţia dintre o companie şi teritoriul său, în căutarea valorilor de durabilitate a mediului înconjurător şi a mediului social, context în care Pirelli intenţionează să fie întotdeauna un protagonist activ.

Prima linie a activităţilor culturale ale Pirelli este ocupată de către Fondazione Pirelli, constituită în 2009 cu scopul de a promova şi face cunoscut patrimoniul cultural, istoric şi documentar al Grupului. Obiectivele fundaţiei includ validarea şi susţinerea iniţiativelor culturale care au o afinitate şi relevanţă pentru cultura de afaceri a Pirelli. Acest angajament a putut fi remarcat, între altele, în colaborarea actuală dintre Pirelli şi Pinacoteca di Brera, Fai – Fondo Ambiente Italiano, colecţia Peggy Guggenheim şi Triennale di Milano. Iniţiat în 2007, parteneriatul cu Triennale di Milano presupune o analiză sistematică şi comună a strategiilor de validare a "culturii proiectelor" şi a "culturii produsului". O alianţă strategică între două dintre cele mai importante corpuri istorice din Milano, profund milaneză "prin naştere", Triennale - una dintre cele mai importante instituţii din domeniul artelor vizuale şi arhitecturale -, are astăzi, la fel ca Pirelli, o clară misiune internaţională.

De asemenea, Pirelli este membru fondator al Fondazione Hangar Bicocca şi contribuie la consolidarea identităţii sale într-un cadru cultural cu rădăcini milaneze ferme, fiind însă deschisă şi celor mai stimulatoare influenţe internaţionale. În lumea muzicii şi a teatrului, Pirelli susţine de mulţi ani Fondazione del Teatro alla Scala şi este în prezent partener al Piccolo Teatro di Milano şi al Teatro Franco Parenti. Grupul Pirelli susţine şi Institutul pentru Nevăzători din Milano în proiectul ‘Dialogo nel Buio’ şi este partener instituţional al Fondazione Isec – Istituto per la Storia dell’Età Contemporanea. Fundaţia îşi are sediul în Clădirea 134 din districtul Bicocca, o clădire istorică a Pirelli, complet reconfigurată pentru a servi acestui scop. Pe lângă birourile fundaţiei, clădirea include şi săli dedicate Arhivei Istorice a Pirelli şi pentru organizarea de iniţiative şi întâlniri pentru public.

21.06.2011


Aboneaza-te la newsletter-ul "ArtSpirit".

Lun Mar Mie Joi Vin Sam Dum
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

Decembrie 2019








Interviu cu Sorana Darclee Mohamad despre piesa de teatru E atat de rau ca-i bine

Cinema Patria alături de Sad Comedy ii invita pe cei interesati joi, pe 4 Decembrie, începând cu ora 19:00, la spectacolul ”E atât de rău că-i bine!”, în regia lui Octavian Strunilă. Producția prezintă o piesă [...]

mai mult

Cu sange rece, sezonul 6 la Diva - prezentare serial, actori si episoade

Lilly Rush, un detectiv inteligent care investighează crimele din Philadelphia, lucrează la cazuri închise - crime care nu au fost niciodată soluţionate. Produs de Jerry Bruckheimer Television, în colaborare cu CBS Productions şi Warner [...]

mai mult

Partener solutii hosting:


SimpliQ

ArtSpirit - un proiect:


Smart Press


E-mail: contact @ artspirit.ro


Copyright © 2010 Art Spirit | Web Design - DOW MEDIA | gazduire web - SpeedHost.ro